Začiatky 1886–1905
História spoločnosti Bosch začína mnohými prvými krokmi. Krokom k nezávislosti, na automobilový trh, na trhy mimo Nemecka a do hlavnej výrobnej haly.
„Trma-vrma“ — začiatky
Učňovské roky a roky nádenníckej práce v Robertovi Boschovi vzbudili prvú túžbu osamostatniť sa. V roku 1886 otvoril v Stuttgarte Dielňu pre jemnú mechaniku a elektrotechniku. Prvé roky boli charakteristické vzostupmi aj pádmi a podnikanie sa začalo rýchlo a nezastaviteľne rozvíjať až od polovice 90. rokov 19. storočia.
Prvé produkty a služby
Bosch vykonával všetky práce, ktoré sa mu naskytli a ktoré vyžadovali presné mechanické opracovanie a elektrickú montáž, napríklad inštaloval telefónne systémy a elektrické zvončeky. Keď ho požiadali, aby skonštruoval zariadenie pre magnetické zapaľovanie stacionárneho motora podľa existujúceho návrhu, tento návrh vylepšil, čím si vydláždil cestu pre výrobu prístrojov pre magnetické zapaľovanie.
Iskra, ktorá to všetko odštartovala — magnetické zapaľovanie
Od roku 1897 začal Bosch do automobilov inštalovať zdokonalené zariadenia pre magnetické zapaľovanie a stal sa tak jediným dodávateľom skutočne spoľahlivých zapaľovacích sviečok. V roku 1902 odhalil Gottlob Honold, hlavný inžinier firmy Bosch, ešte lepšie riešenie — vysokonapäťový zapaľovací systém so zapaľovacou sivečkou. Tento výrobok vydláždil firme Bosch cestu, aby sa stala celosvetovou jednotkou v dodávkach pre automobilový priemysel.
Gottlob Honold
Hlavný inovátor so správnym inštinktom
„Keď Honold dokončil nový výrobok a odovzdal ho do výroby, svet Bosch sa začal dožadovať dokončeného výrobku.“
Takto vzdal Robert Bosch hold svojmu dlhoročnému vedúcemu inžinieringu, ktorý u neho svojho času začal pracovať ako učeň. Okrem vysokonapäťového magnetického zapaľovacieho systému bol až do svojej predčasnej smrti v roku 1923 aj skvelým tvorcom osvetľovacích systémov, štartérov a klaksónov, ktoré patrili do portfólia produktov Bosch.
Foto: Gottlob Honold (1901)
Majiteľ — prvá továreň
Bosch niekoľkokrát sťahoval svoju firmu, až kým sa nerozhodol, že postaví vlastnú továreň. Najskôr zamýšľal, že si prenajme jednu alebo viacero výrobných hál, ale nebolo by to správne riešenie. Naopak — továreň Bosch postavená v roku 1901 sa neustále rozširovala do okolitých budov.
Krok do sveta — prvé obchodné zastúpenia
„…Základňa vo Veľkej Británii…“ bola dlhodobým prianím Roberta Boscha. V roku 1898 založil spolu s angličanom Fredericom Simmsom v Londýne prvú firmu Bosch mimo územia Nemecka. Bol to prvý krok na ceste ku globálnej pôsobnosti. Rýchlo nasledovali obchodné zastúpenia v iných európskych krajinách.
Parížska pobočka magnetických systémov zapaľovania — prvá výroba v zahraničí
Po Veľkej Británii bolo Francúzsko druhým najväčším európskym trhom pre predaj automobilov. Bosch tam založil pobočku v r. 1899. Obchod parížskej pobočky prekvital a od r. 1905 bola schopná pokryť dopyt po magnetických systémoch zapaľovania vyrábaných vo vlastnej továrni, ktorá sa nachádzala na dohľad od Eiffelovej veže.
Automobilové závody — prvá reklama
Približne na prelome storočia sa konali prvé významné automobilové preteky s medzinárodnou účasťou, čo bola pre výrobcov automobilov a dodávateľov šanca, aby preukázali svoje schopnosti. V roku 1903 si Belgičan Camille Jenatzy na Mercedese vyjazdil víťazstvo v pohári Gordon Bennett v Írsku — sčasti aj vďaka spoľahlivému systému zapaľovania Bosch, ktorý zvládol tvrdé podmienky.