Globalizácia od roku 1990
Padla Železná opona, v Ázii vznikli nové trhy a softvér otvoril nové príležitosti pre Bosch. Posledné tri desaťročia so sebou priniesli rýchlu zmenu v hospodárstve, ktorej sa spoločnosť musí postaviť čelom.
Pád Varšavskej zmluvy a otvorenie Východnej Európy
Aj pád Železnej opony predznamenal pre Bosch príchod novej éry. Do roku 1994 mala spoločnosť Bosch svoje firmy v 13 krajinách bývalého Východného bloku. Bosch otvoril výrobné podniky v Jihlave a Českých Budějoviciach v Českej republike, Wrocławi v Poľsku, Miškolci a Hatvani v Maďarsku a Engelse a Samare v Ruskej federácii. Podiel tržieb generovaných mimo územia Nemecka vzrástol z 51 percent v roku 1990 na približne 72 percent v roku 2000.
Využitie príležitostí — nové pohľady zaostrené ná Áziu
V Indii, Japonsku a v krajinách juhovýchodnej Ázie bola spoločnosť Bosch buď už dlhodobo prítomná, alebo sa snažila vybudovať základňu na rozvíjajúcich sa trhoch. Najväčším strategickým záujmom však bolo postupné otváranie trhu v Číne. Až do roku 1994 bola spoločnosť Bosch v Číne prítomná iba prostredníctvom licencií a zastupiteľskej kancelárie v Pekingu, ktorá bola založená v roku 1989. Potom sa spoločnosti Bosch podarilo vybudovať na tomto trhu základňu aj ako regionálny výrobca.
Mikromechanické snímače
Miniatúrne monitorovacie prístroje
Bosch vyvinul mikromechanické senzory na použitie v automobiloch počas 90. rokov. Senzory fungujú ako zmyslové orgány na meranie zrýchlenia, rotácie, tlaku a zvuku. Odovzdávajú informácie elektronickým riadiacim jednotkám a dávajú im napríklad vedieť, kedy presne nafúknuť airbag pri nehode. V roku 2005 začal Bosch vyrábať aj senzory pre spotrebnú elektroniku, ako sú chytré telefóny alebo herné konzoly. Najmenšie MEMS majú šírku iba 1,5 milimetra. Výskumný tím spoločnosti Bosch vynašiel proces „plazmového leptania“ na výrobu týchto miniatúrnych dielov. Bosch vyrobil od roku 1995 okolo 15 miliárd MEMS a teraz je lídrom na trhu, každý deň vyrába približne 4 milióny kusov.
Fotografia: Roztoč na mikromechanickom senzore (MEMS) na označenie mierky (1995).
Od ESP po ACC — užšie zameranie na inovácie
Program pre elektronický stabilizačný systém ESP® sa spustil v roku 1995 a bol technologickým míľnikom. Zabraňuje, aby vozidlá dostali šmyk. V tom istom roku odhalila spoločnosť Bosch svoj navigačný systém TravelPilot s navigáciou podľa trasy a hlasovým výstupom. V roku 1997 znížil spotrebu paliva systém vysokotlakového vstrekovania nafty Common Rail a rovnako aj v roku 2000 priame vstrekovanie benzínu DI Motronic, zatiaľ čo sa vďaka asistenčným systémom pre vodiča, napríklad adaptívnemu tempomatu a nočnému videniu, zlepšila bezpečnosť.
Spoločnosť podstupuje zmeny — nové oblasti podnikania
Po predaji sekcie pre telekomunikačné systémy Bosch v roku 2001 kúpil firmu Mannesmann Rexroth zameriavajúcu sa na priemyselné technológie. Posilnila sa tak oblasť priemyselnej technológie a vyrovnala sa štruktúra spoločnosti. Zo zvyšných častí sekcie pre telekomunikačné systémy sa vytvorila divízia Zabezpečovacie systémy. Bosch rozšíril svoju divíziu Termotechnika akvizíciou firmy Buderus AG v roku 2003. Spoločnosť Bosch odčlenila ďalšie nové oblasti, napríklad oblasť solárnej energie, ktorú založila v roku 2008.
Inteligentné skrutkovanie, bicyklovanie, chladenie a riadenie
Pomocou elektrického skrutkovača IXO, ktorý sa prekvapivo rýchlo stal najpredávanejším elektrickým náradím na svete vytvorila spoločnosť Bosch v roku 2003 novú obchodnú oblasť pre malé ľahké prístroje poháňané lítium-iónovými batériami. V roku 2011 vznikli úplne nové oblasti, napríklad pohony pre elektrické bicykle. Zároveň spoločnosť Bosch rozšírila svoje tradičné aktivity, napríklad akvizíciou bývalého spoločného podniku ZF Lenksysteme a Bosch-Siemens Hausgeräte, ktoré vytvorili významný základ pre budúce projekty, napríklad domáce spotrebiče pripojené k internetu a autonómne automobily.
Automatizovaná jazda
Akoby zázrakom
Automatizované riadenie sa už neobmedzuje iba na sci-fi. Bosch túto technológiu skúma, vyvíja a testuje v laboratóriách, na nemeckej diaľničnej sieti a kalifornských diaľniciach. Spoločnosť Bosch uviedla na trh diaľkový radar už v roku 2000. Systém novej generácie bol potom v kolónach schopný automaticky zabrzdiť automobil až do zastavenia a následne ho znovu rozbehnúť. S ďalším vývojom senzorovej technológie a softvéru bude možné krok za krokom automaticky jazdiť po diaľniciach a dlhodobo aj v mestskej premávke.
Foto: Testovacie vozidlo pre automatizovanú jazdu s otočnou 360-stupňovou vysokorýchlostnou kamerou (2015)
Nové oblasti: Internet vecí a umelá inteligencia
Internet vecí a služieb otvára spoločnosti Bosch mnohé nové oblasti podnikania. Okrem tradičných produktov tiež zahŕňa softvér, nové obchodné modely na báze internetu a ochranu dát. Spoločnosť si sama stanovila cieľ v dlhodobom horizonte skombinovať tieto štyri oblasti. Tento plán sa týka všetkého počnúc automatizovaného riadenia vozidiel až po inteligentné domy a autonómnu komunikáciu medzi strojmi v rámci továrne.