Preskočiť na hlavný obsah
Bosch Slovensko
História spoločnosti

Globalizácia od roku 1990

Analýza výroby v reálnom čase.

Padla Železná opona, v Ázii vznikli nové trhy a softvér otvoril nové príležitosti pre Bosch. Posledné tri desaťročia so sebou priniesli rýchlu zmenu v hospodárstve, ktorej sa spoločnosť musí postaviť čelom.

Kresba otvorenej rampy, ktorá sa stala symbolom otvorenia Východnej Európy.

Pád Varšavskej zmluvy a otvorenie Východnej Európy

Aj pád Železnej opony predznamenal pre Bosch príchod novej éry. Do roku 1994 mala spoločnosť Bosch svoje firmy v 13 krajinách bývalého Východného bloku. Bosch otvoril výrobné podniky v Jihlave a Českých Budějoviciach v Českej republike, Wrocławi v Poľsku, Miškolci a Hatvani v Maďarsku a Engelse a Samare v Ruskej federácii. Podiel tržieb generovaných mimo územia Nemecka vzrástol z 51 percent v roku 1990 na približne 72 percent v roku 2000.

IFA Trabant 601 v dielni Bosch Car Service v Brandenbursku (1992). Trabant bol štandardným osobným automobilom v socialistickom Východnom Nemecku až do roku 1989, takže bolo nutné upraviť testovaciu techniku spoločnosti Bosch pre prácu s týmto populárnym modelom vozidla.
IFA Trabant 601 v dielni Bosch Car Service v Brandenbursku (1992). Trabant bol štandardným osobným automobilom v socialistickom Východnom Nemecku až do roku 1989, takže bolo nutné upraviť testovaciu techniku spoločnosti Bosch pre prácu s týmto populárnym modelom vozidla.
Jednou z najvýznamnejších regionálnych lokalít v Maďarsku je Hatvan, ktorá bola založená v roku 1991, v ktorej sa vyrábajú produkty pre elektronické systémy automobilov, napríklad snímače (1998).
Jednou z najvýznamnejších regionálnych lokalít v Maďarsku je Hatvan, ktorá bola založená v roku 1991, v ktorej sa vyrábajú produkty pre elektronické systémy automobilov, napríklad snímače (1998).
/

Využitie príležitostí — nové pohľady zaostrené ná Áziu

V Indii, Japonsku a v krajinách juhovýchodnej Ázie bola spoločnosť Bosch buď už dlhodobo prítomná, alebo sa snažila vybudovať základňu na rozvíjajúcich sa trhoch. Najväčším strategickým záujmom však bolo postupné otváranie trhu v Číne. Až do roku 1994 bola spoločnosť Bosch v Číne prítomná iba prostredníctvom licencií a zastupiteľskej kancelárie v Pekingu, ktorá bola založená v roku 1989. Potom sa spoločnosti Bosch podarilo vybudovať na tomto trhu základňu aj ako regionálny výrobca.

Reklamná tabuľa pri cestách v Šanghaji s propagáciou elektrického náradia pre profesionálov v oblasti stavebného priemyslu (1996).
Reklamná tabuľa pri cestách v Šanghaji s propagáciou elektrického náradia pre profesionálov v oblasti stavebného priemyslu (1996).
Reklamný plagát v centre Šanghaja. Zapaľovacie sviečky sú jedným z prvých výrobkov, ktoré Bosch vyrába v Číne (1998).
Reklamný plagát v centre Šanghaja. Zapaľovacie sviečky sú jedným z prvých výrobkov, ktoré Bosch vyrába v Číne (1998).
/

Mikromechanické snímače

Roztoč na mikromechanickom snímači (MEMS) pre predstavu jeho veľkosti (r. 1995)

Miniatúrne monitorovacie prístroje

Bosch vyvinul mikromechanické senzory na použitie v automobiloch počas 90. rokov. Senzory fungujú ako zmyslové orgány na meranie zrýchlenia, rotácie, tlaku a zvuku. Odovzdávajú informácie elektronickým riadiacim jednotkám a dávajú im napríklad vedieť, kedy presne nafúknuť airbag pri nehode. V roku 2005 začal Bosch vyrábať aj senzory pre spotrebnú elektroniku, ako sú chytré telefóny alebo herné konzoly. Najmenšie MEMS majú šírku iba 1,5 milimetra. Výskumný tím spoločnosti Bosch vynašiel proces „plazmového leptania“ na výrobu týchto miniatúrnych dielov. Bosch vyrobil od roku 1995 okolo 15 miliárd MEMS a teraz je lídrom na trhu, každý deň vyrába približne 4 milióny kusov.

Fotografia: Roztoč na mikromechanickom senzore (MEMS) na označenie mierky (1995).

Kresba žiarovky s automobilom vo vnútri.

Od ESP po ACC — užšie zameranie na inovácie

Program pre elektronický stabilizačný systém ESP® sa spustil v roku 1995 a bol technologickým míľnikom. Zabraňuje, aby vozidlá dostali šmyk. V tom istom roku odhalila spoločnosť Bosch svoj navigačný systém TravelPilot s navigáciou podľa trasy a hlasovým výstupom. V roku 1997 znížil spotrebu paliva systém vysokotlakového vstrekovania nafty Common Rail a rovnako aj v roku 2000 priame vstrekovanie benzínu DI Motronic, zatiaľ čo sa vďaka asistenčným systémom pre vodiča, napríklad adaptívnemu tempomatu a nočnému videniu, zlepšila bezpečnosť.

Po takmer desaťročí vývojárskej práce bol v roku 1989 uvedený na trh prvý navigačný systém Bosch s názvom TravelPilot. V roku 1995 sa pridala navigácia podľa trasy a hlasový výstup.
Po takmer desaťročí vývojárskej práce bol v roku 1989 uvedený na trh prvý navigačný systém Bosch s názvom TravelPilot. V roku 1995 sa pridala navigácia podľa trasy a hlasový výstup.
Testy ESP v severnom Švédsku (r. 1995). Natáčanie testovacieho vozidla z vrtuľníka pre televízny program.
Testy ESP v severnom Švédsku (r. 1995). Natáčanie testovacieho vozidla z vrtuľníka pre televízny program.
Komponenty systému vysokotlakového vstrekovania nafty Common Rail (r. 1997). Palivo je uložené v zásobníku a následne sa vstrekuje pod tlakom 2.500 bar.
Komponenty systému vysokotlakového vstrekovania nafty Common Rail (r. 1997). Palivo je uložené v zásobníku a následne sa vstrekuje pod tlakom 2.500 bar.
/

Spoločnosť podstupuje zmeny — nové oblasti podnikania

Po predaji sekcie pre telekomunikačné systémy Bosch v roku 2001 kúpil firmu Mannesmann Rexroth zameriavajúcu sa na priemyselné technológie. Posilnila sa tak oblasť priemyselnej technológie a vyrovnala sa štruktúra spoločnosti. Zo zvyšných častí sekcie pre telekomunikačné systémy sa vytvorila divízia Zabezpečovacie systémy. Bosch rozšíril svoju divíziu Termotechnika akvizíciou firmy Buderus AG v roku 2003. Spoločnosť Bosch odčlenila ďalšie nové oblasti, napríklad oblasť solárnej energie, ktorú založila v roku 2008.

Vizuálna kontrola 6-palcového plátu v závode Reutlingen (1999). Dnes je možné z jedného waferu získať niekoľko tisíc mikročipov pre integrované obvody alebo mikromechanické senzory.
Vizuálna kontrola 6-palcového plátu v závode Reutlingen (1999). Dnes je možné z jedného waferu získať niekoľko tisíc mikročipov pre integrované obvody alebo mikromechanické senzory.
Výroba plynového kotla Junkers určeného na vykurovanie domácností. Akvizíciou firmy Buderus AG spoločnosť Bosch výrazne expandovala v oblasti vykurovacej techniky (2015).
Výroba plynového kotla Junkers určeného na vykurovanie domácností. Akvizíciou firmy Buderus AG spoločnosť Bosch výrazne expandovala v oblasti vykurovacej techniky (2015).
Stroje určené na razenie tunelov s hydraulickými komponentmi firmy Bosch Rexroth sa používajú pri vŕtaní dlhých tunelov razených cez hory (2015).
Stroje určené na razenie tunelov s hydraulickými komponentmi firmy Bosch Rexroth sa používajú pri vŕtaní dlhých tunelov razených cez hory (2015).
Dom Solar Decathlon vyvinutý spoluprácou Technickej univerzity v Darmstadte a spoločnosti Bosch dokáže vyrobiť všetku energiu potrebnú pre vlastnú prevádzku. V roku 2007 vyhral prestížne americké ocenenie „Solar Decathlon“.
Dom Solar Decathlon vyvinutý spoluprácou Technickej univerzity v Darmstadte a spoločnosti Bosch dokáže vyrobiť všetku energiu potrebnú pre vlastnú prevádzku. V roku 2007 vyhral prestížne americké ocenenie „Solar Decathlon“.
/
Kresba muža, ktorý ide na bicykli hore kopcom a štylizovaná prehliadka.

Inteligentné skrutkovanie, bicyklovanie, chladenie a riadenie

Pomocou elektrického skrutkovača IXO, ktorý sa prekvapivo rýchlo stal najpredávanejším elektrickým náradím na svete vytvorila spoločnosť Bosch v roku 2003 novú obchodnú oblasť pre malé ľahké prístroje poháňané lítium-iónovými batériami. V roku 2011 vznikli úplne nové oblasti, napríklad pohony pre elektrické bicykle. Zároveň spoločnosť Bosch rozšírila svoje tradičné aktivity, napríklad akvizíciou bývalého spoločného podniku ZF Lenksysteme a Bosch-Siemens Hausgeräte, ktoré vytvorili významný základ pre budúce projekty, napríklad domáce spotrebiče pripojené k internetu a autonómne automobily.

Lítium-iónové batérie umožnili navrhnúť veľmi kompaktné a praktické IXO, ktoré bolo uvedené na trh v roku 2003.
Lítium-iónové batérie umožnili navrhnúť veľmi kompaktné a praktické IXO, ktoré bolo uvedené na trh v roku 2003.
Výroba elektrických motorov pre pohon elektrických vozidiel v závode Bosch Hildesheim (r. 2015). Tieto sú základným kameňom budúcej elektromobility spolu s výkonovou elektronikou, invertormi a technológiou pre spätné získavanie energie.
Výroba elektrických motorov pre pohon elektrických vozidiel v závode Bosch Hildesheim (r. 2015). Tieto sú základným kameňom budúcej elektromobility spolu s výkonovou elektronikou, invertormi a technológiou pre spätné získavanie energie.
/

Automatizovaná jazda

Vozidlo pre testovanie automatizovanej jazdy s vysokorýchlostnou kamerou, ktorá sa dokáže otáčať v uhle 360 stupňov (r. 2015)

Akoby zázrakom

Automatizované riadenie sa už neobmedzuje iba na sci-fi. Bosch túto technológiu skúma, vyvíja a testuje v laboratóriách, na nemeckej diaľničnej sieti a kalifornských diaľniciach. Spoločnosť Bosch uviedla na trh diaľkový radar už v roku 2000. Systém novej generácie bol potom v kolónach schopný automaticky zabrzdiť automobil až do zastavenia a následne ho znovu rozbehnúť. S ďalším vývojom senzorovej technológie a softvéru bude možné krok za krokom automaticky jazdiť po diaľniciach a dlhodobo aj v mestskej premávke.

Foto: Testovacie vozidlo pre automatizovanú jazdu s otočnou 360-stupňovou vysokorýchlostnou kamerou (2015)

Nové oblasti: Internet vecí a umelá inteligencia

Internet vecí a služieb otvára spoločnosti Bosch mnohé nové oblasti podnikania. Okrem tradičných produktov tiež zahŕňa softvér, nové obchodné modely na báze internetu a ochranu dát. Spoločnosť si sama stanovila cieľ v dlhodobom horizonte skombinovať tieto štyri oblasti. Tento plán sa týka všetkého počnúc automatizovaného riadenia vozidiel až po inteligentné domy a autonómnu komunikáciu medzi strojmi v rámci továrne.

Bosch vyvíja softvér, ktorý vodičom uľahčí nabíjanie ich elektromobilov a taktiež umožní prístup k jednej z najväčších európskych dobíjacích sietí.
Bosch vyvíja softvér, ktorý vodičom uľahčí nabíjanie ich elektromobilov a taktiež umožní prístup k jednej z najväčších európskych dobíjacích sietí.
Analýza výroby v reálnom čase. Dáta získané týmto spôsobom pomôžu dosiahnuť vzájomne prepojené prostredie Priemyslu 4.0, v ktorom dokážu stroje navzájom nezávisle komunikovať, čím sa zlepšia výrobné procesy.
Analýza výroby v reálnom čase. Dáta získané týmto spôsobom pomôžu dosiahnuť vzájomne prepojené prostredie Priemyslu 4.0, v ktorom dokážu stroje navzájom nezávisle komunikovať, čím sa zlepšia výrobné procesy.
Využití umělé inteligence bude v budoucnu zlepšovat produkty a služby od společnosti Bosch.
Využití umělé inteligence bude v budoucnu zlepšovat produkty a služby od společnosti Bosch.
Príspevok k uhlíkovej neutralite: Závod Bosch Nashik v Indii je domovom najväčšej solárnej elektrárne tohto druhu v indickom automobilovom priemysle, 2020.
Príspevok k uhlíkovej neutralite: Závod Bosch Nashik v Indii je domovom najväčšej solárnej elektrárne tohto druhu v indickom automobilovom priemysle, 2020.
Rozsvietené logo a symbol spoločnosti Bosch, ktoré je možné rozpoznať z diaľky na frekventovanej diaľnici zo Stuttgartu do Mníchova, v blízkosti stuttgartského letiska. Každé písmeno má výšku osem metrov.
Rozsvietené logo a symbol spoločnosti Bosch, ktoré je možné rozpoznať z diaľky na frekventovanej diaľnici zo Stuttgartu do Mníchova, v blízkosti stuttgartského letiska. Každé písmeno má výšku osem metrov.
/