Truck Yeah!
Ako Christian Appel rozbieha ťahač na palivové články
Inžinier spoločnosti Bosch Christian Appel a startupová spoločnosť Nikola Motor Company vyvíjajú prvý 40 tonový nákladný automobil na svete s pohonnou jednotkou na palivové články. Je to neuveriteľná príležitosť – a možný začiatok novej éry nákladnej dopravy.
Doladenie v Arizone
Horúci vzduch sa chveje nad asfaltom testovacej dráhy na okraji prírodného parku Phoenix Sonoran Preserve Nature v Arizone. Christian Appel krátko zdvihne baseballovú čapicu, aby si zotrel pot z čela. Díva sa smerom k obzoru, kde vidieť obrysy snehobieleho ťahača. Ľudia okolo neho krúžia, skrutkujú, kalibrujú a vymieňajú si najnovšie informácie. Potom Appel povie do vysielačky: „Choďte s ťahačom ešte raz na trať.“ Rovnaký postup, dnes už piatykrát. Ide o doladenie. Čoskoro bude všetko perfektné: ovládanie, palivový článok, riadenie. Predstavenie sa blíži.
Príde kamión
32-ročný Nemec žije vo Phoenixe v USA necelý rok. Appel bol spolu s ďalšími kolegami spoločnosti Bosch poverený, aby spoločne s firmou Nikola Motor Company vytvorili palivové články ako technológiu budúcnosti, masovo použiteľnej pre ťahače. „Pohonná jednotka s palivovými článkami je pre ťahače ľahšia a priestorovo úspornejšia než porovnateľný batériový pohon,“ vysvetľuje inžinier.
Rozumný obchodný model: ťahač sa bude prenajímať s určitým počtom kilometrov vrátane paliva v cene. Na tento účel startupová spoločnosť stavia čerpacie stanice, ktoré vyrábajú vodík s využitím obnoviteľných zdrojov energie a skladujú ho. Potrebná elektrina je odoberaná vtedy, keď je lacná. To umožňuje hospodárne a zároveň udržateľné používanie ťahačov s palivovými článkami.
Misia: prísť so svetovou novinkou
Ako hlavný zákaznícky inžinier je Appel zodpovedný za technickú koordináciu komponentov Bosch v ťahači s názvom Nikola Two. Týchto komponentov je tu mnoho: elektromotory pre elektrickú hnaciu nápravu, riadenie pohonného ústrojenstva a dôležité komponenty pre vodíkový palivový článok pochádzajú od firmy Bosch. Nový kamerový systém Mirror Camera od firmy Bosch navyše nahradzuje vonkajšie spätné zrkadlá ťahača a vďaka systému Bosch Perfectly Keyless už nebude musieť vodič v budúcnosti hľadať kľúč od svojho kamióna.
Najväčšou výzvou pre Appela je nepreberné množstvo rôznorodých otázok, ktoré projekt prináša. „Neupravujeme tu len vozidlo, ktoré by už bolo na trhu. Spoločne vymýšľame ťahač od nuly. Pomáhame startupovej spoločnosti realizovať jej víziu,“ hovorí Appel. Vysvetľuje ako sa to vyplatí aj firme Bosch: „Získame náskok v oblasti pohonnej techniky, ktorá by mohla znamenať revolúciu v nákladnej doprave.“
Tím pre všetky prípady
Ako inžinier nevyvíja Appel iba komponenty nákladných vozidiel. „Najprv ide o prepojenie. Hovorím so zákazníkom a potom požiadavky odovzdám tým správnym kolegom v spoločnosti Bosch,“ vysvetľuje. Pritom čerpá z celosvetovej siete. S vývojom tohto ťahača pomáhalo viac ako 200 zamestnancov zo šiestich divízií. „Bez ohľadu na to, či ide o automatizáciu, prepojenie, alebo elektrifikáciu – na všetko máme tých správnych odborníkov. Len málo spoločností toto môže ponúknuť,“ hovorí Appel. Inšpiruje ho predovšetkým tímový duch: „Naša spolupráca na projekte je fantastická. Tu každý robí maximum pre to, aby sme na cestu dostali jedinečný ťahač. Je to skvelý pocit.“
Päť faktov o práci na kamióne Nikola Two
Čas na dobitie batérii
O desať dní neskôr je hotovo. Nikola Two bude predstavený verejnosti na „Public Demo Day“ v Scottsdale. Nával je veľký, odborná tlač oslavuje. Ďalšou misiou pre krstného otca ťahača je uvedenie do sériovej výroby. Spustenie výroby je plánované na rok 2022. Každý rok bude vyrobených približne 35 000 ťahačov. Teraz ja však čas na zaslúžený oddych.
„Hneď za naším domom začína skvelá turistická cesta púšťou. Túry s mojím synom sú pre mňa perfektný relax,“ hovorí Appel. Slnko pomaly mizne za arizonskými púštnymi horami a batérie sa dobíjajú – tak u Christiana Appela, ako aj v Nikola Two.
Christian Appel
hlavný zákaznícky inžinier, Bosch Engineering
Po vyštudovaní matematiky začal pred siedmimi rokmi pracovať pre spoločnosť Bosch. Momentálne žije vo Phoenixe v Arizone a túto fázu života si užíva naplno. Pri svojej práci pre spoločnosť Nikola Motor Company zažíva kultúru startupov v tej najčistejšej podobe. Skúsenosti z tohto projektu prenesie aj do sveta firmy Bosch. Na čas strávený v Amerike bude mať navyše veľa nezabudnuteľných spomienok: „Potápali sme sa s mantami pri nočnom ponore pri Havaji. Bol to naozaj nezabudnuteľný zážitok, ktorý ma dokonca inšpiroval nechať si urobiť tetovanie!“